ماجرای «امام شنبه تا جمعه» چه بود؟ | انتظارات برآورده شده رهبر معظم انقلاب از شهید آل هاشم

ماجرای «امام شنبه تا جمعه» چه بود؟ | انتظارات برآورده شده رهبر معظم انقلاب از شهید آل هاشم

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: شهید آل‌هاشم، که طی دهه‌های گذشته مسئولیت‌های سنگینی در ساختارهای مختلف نظام جمهوری‌اسلامی برعهده داشت؛ به‌عنوان نمونه‌ای

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: شهید آل‌هاشم، که طی دهه‌های گذشته مسئولیت‌های سنگینی در ساختارهای مختلف نظام جمهوری‌اسلامی برعهده داشت؛ به‌عنوان نمونه‌ای از یک «مسئول مردمی»، پس‌از قرار گرفتن در جایگاه امام‌جمعه تبریز و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، منشا خدمات گسترده‌ای برای مردم این استان بود و رویکردهای مردم‌دارانه‌اش شهره خاص و عام بود؛ موضوعی که تشییع به‌یادماندنی پیکر او ازسوی مردم تبریز شاهدی براین مدعاست.

تاثیرگذاری مشی و سیره شهید آل‌هاشم تا حدی بود که رهبرمعظم انقلاب در دیدار اخیر با خانواده شهدای خدمت، «تغییر معنای نمازجمعه» را یکی از نکات برجسته این شهید بزرگوار عنوان کردند؛ تغییری که برای مردم تبریز کاملا محسوس بود و او را پناه و گوش ‌شنوایی برای مشکلات‌شان می‌دانستند.

مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی

مسئول ستاد نمازجمعه تبریز مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزش پشتیبانی نیروهای زمینی ارتش رئیس عقیدتی سیاسی لشکر۲۱ حمزه آذربایجان رئیس اداره عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش معاون هماهنگ‌کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶) امام‌جمعه تبریز و نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی عضو میز آذربایجان در مجمع تشخیص‌مصلحت نظام عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران عضو شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه منتخب آذربایجان شرقی در ششمین دوره مجلس خبرگان‌رهبری

۶ آبان‌ماه ۱۳۴۱

سید محمدعلی آل‌هاشم، فرزند آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم از روحانیان برجسته و بنام تبریز، در ششم آبان‌ماه ۱۳۴۱ دیده به جهان گشود.

۲۸ تیرماه ۱۳۸۸

رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا در آخرین روزهای تیرماه ۱۳۸۸ طی حکمی شهید آل‌هاشم را به ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

۱۰ خردادماه ۱۳۹۶

به‌دنبال کناره‌گیری آیت‌الله مجتهد شبستری از امامت جمعه‌ تبریز، رهبرمعظم‌انقلاب در حکمی، سید محمدعلی آل‌هاشم را به‌عنوان نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام‌جمعه‌ تبریز منصوب کردند.

۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

سید محمدعلی آل‌هاشم پس از بازگشت از افتتاح پروژه سد «قیزقلعه‌سی» در مسیر بازگشت در جریان سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور، به شهادت رسید.

ماجرای «امام شنبه تا جمعه» چه بود؟

«امام شنبه تا جمعه» تعبیری بود که شهید آل‌هاشم در مستند «یک‌روز با آقای امام جمعه» درباره خود بیان می‌کند؛ تعبیری که تبریزی‌ها به‌خوبی معنی آن را درک می‌کردند، چراکه در تمام طول هفته ارتباطی ناگسستنی با مردم داشت و رفع مشکلات آنان دستورکار اصلی او را تشکیل می‌داد.

دیدار او در معابرعمومی، دیگر برای تبریزی‌ها امری عادی بود و از مشاهده تردد بودن محافظ او در کوچه و خیابان تعجب نمی‌کردند. چنین ویژگی‌هایی بود که او را به «امام شنبه تا جمعه» تبدیل کرده بود و تغییرات محسوسی که جایگاه «نمازجمعه» ایجاد کرد، شاهدی براین مدعاست. تبریزی‌ها اذعان دارند که شهید آل‌هاشم در پیگیری برای رفع مشکلات مردم شب و روز نمی‌شناخت و به واقع «خستگی‌ناپذیر» بود.

انتظاراتی که برآورده شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبرمعظم انقلاب در حکم انتصاب شهید آل‌هاشم به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز انتظاراتی را از این شهید بزرگوار مطرح کردند که عملکرد چندین‌ ساله فعالیت شهید آل‌هاشم دراین سمت نشان‌دهنده برآورده شدن این انتظارات است.

سلوک صمیمانه: همه تبریزی‌ها اذعان دارند شهید آل‌هاشم رفتار و برخورد صمیمانه‌ای با قشرهای مختلف مردم داشت؛ موضوعی که «قیام مردم تبریز» در آیین بدرقه این شهید بزرگوار شاهدی براین مدعاست. تلاش خردمندانه: بررسی سوابق فعالیت‌های شهید آل‌هاشم در جایگاه نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه تبریز از اقدام‌ها و تدابیر راهگشای این شهید بزرگوار درمسیر رفع مشکلات مردم دارد. ارتقای امامت جمعه در خدمت پیشرفت: شهید آل‌هاشم در مدت فعالیت خود دراین جایگاه اقدامات موثری برای استمرار جریان پیشرفت‌های فکری و عملی انقلاب، به‌ویژه در استان آذربایجان شرقی انجام داد. تأکید بر وحدت کلمه‌ عموم مردم: تبریزی‌ها تاکید دارند که شهید آل‌هاشم محور وحدت کلمه در استان بود؛ موضوعی که نشان‌دهنده برآورده شدن این انتظار رهبرمعظم انقلاب است. ارتباط مستحکم با روحانیت معظم و علمای اعلام: عضویت شهید آل‌هاشم در سیاستگذاری ائمه‌جمعه و جامعه روحانیت مبارز تهران زمینه‌ساز پیوندهای عمیق او با روحانیت معظم و علمای اعلام شده بود. رابطه‌ صمیمی با دانشگاهیان: بازدیدهای مستمر او از مراکز دانشگاهی و حضور در محیط های علمی و دانشگاهی از رویکردهای محوری شهید آل‌هاشم به‌حساب می‌آمد. گسترش خدمات فرهنگی با کمک جوانان: یکی از مهم‌ترین رویکردهای شهید آل‌هاشم در مدت نمایندگی ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، توسعه تقویت زیرساخت‌های فرهنگی دراستان بود. همدلی با ایثارگران و همدردی با ضعیفان: حضور مستمر در میان ایثارگران و پیگیری برای رفع مشکلات آنان در کنار تاکید به مسئولان استان برای رفع مشکلات قشرهای نیازمند جامعه از نکات محوری کارنامه فعالیت‌های شهید آل‌هاشم بوده‌است.

تجلیل رهبر معظم انقلاب

رهبرمعظم انقلاب در دیدار اخیر با خانواده شهدای خدمت، با تعابیر ویژه‌ای از شهید آل‌هاشم تجلیل کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از نکات برجسته درباره مرحوم شهید آل‌هاشم را «تغییر معنای نماز جمعه» عنوان کردند؛ رویکردی که از نخستین روزهای فعالیت این شهید بزرگوار در سمت امام‌جمعه تبریز و رویکردهای مردم محور او، نمایان شد.

رهبرمعظم انقلاب همچنین تاکید کردند مرحوم آل‌هاشم از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد، این نماز را از یک «عمل عبادی صِرف» به یک عمل «جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی» تبدیل کرد.

تغییر معنای نمازجمعه

سوم بهمن‌ماه ۱۳۹۶ که اقدام جالب‌توجه امام‌جمعه شهید تبریز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکارعمومی داشت. شهید آل‌هاشم به مسئولان برگزارکننده نمازجمعه تاکید کرد نرده‌های جداکننده میان مردم و مسئولان در داخل مصلای نمازجمعه تبریز را جمع کنند تا دیگر فاصله‌ای میان مردم و مسئولان در نماز عبادی – سیاسی روز جمعه نباشد. این اقدام از مهم‌ترین رویکردهای شهید آل‌هاشم در تغییر مدل نمازجمعه بود.

ازسوی دیگر پیگیری مشکلات مردم با انجام دیدارهای رودررو در حاشیه نمازجمعه در کنار ارائه تعالیم عبادی و معنوی، از مهم‌ترین اقدام‌های آن شهید بزرگوار در راستای تغییر مدل نمازجمعه بود؛ رویکردی که تحلیل رهبرمعظم انقلاب را نیز به‌دنبال داشت.

روایت‌های ماندگار از «سید شریف»

۱

حضور در صف نانوایی

مردم‌داری شهید آل‌هاشم طی سال‌های گذشته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته‌است که یکی از نمونه‌های آن، حضور در صف نانوایی همانند دیگر شهروندان بود.

۲

بی‌تکلف در میان مردم

دیدار با امام جمعه تبریز در اماکن عمومی، از جمله مترو، دیگر برای تبریزی‌ها موضوع عجیبی نبود؛ آنها بارها امام‌جمعه تبریز را بدون‌ محافظ و همراه در میان خود دیده بودند.

۳

آشنایی با مشکلات مردم

یکی از دلایل محبوبیت شهید آل‌هاشم درمیان مردم تبریز، آشنایی بی‌واسطه آن شهید بزرگوار با مشکلات مردم بود؛ موضوعی که رهاورد حضور بی‌تکلف او در معابر بود.

۴

همکلامی با بازاریان

بازاریان تبریز و برخی دیگر از شهرهای استان، بارها نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی را بدون محافظ و تشریفات مرسوم در میان خود دیده بودند. آن شهید بزرگوار بارها با حضور بی‌واسطه در بازار در جریان مشکلات مردم و بازاریان قرار گرفته بود.

۵

ارتباط صمیمی با دانشجویان

دانشجویان از جمله قشرهایی بودند که شهید آل‌هاشم ارتباط مستمری با آن داشت و پای دردل‌ها و مشکلات آنان می‌نشست. طی سال‌های اخیر، عکس‌های حضور بی‌تکلف شهید آل‌هاشم در خوابگاه‌های دانشجویی بارها در رسانه‌ها بازتاب یافته است.

۶

حضور ورزشی

پیگیری مشکلات حوزه ورزش و حضور در ورزشگاه‌ها از جمله رویکردهای مردمی و جالب توجه امام جمعه شهید تبریز بود؛ رویکردی که قاب‌های ماندگاری از حضور او در میان ورزش‌دوستان به یادگار گذاشت.

۷

اتوبوس‌سواری آقای امام جمعه

حضور شهید آل‌هاشم در میان مردم منحصر به محیط و شرایط خاصی نمی‌شد؛ برای همین هم بود که دیگر حضور امام‌جمعه تبریز در معابر و خیابان‌ها از جمله در اتوبوس شهری برای تبریزی‌ها دور از انتظار نبود.

۸

پای درد دل رانندگان

دراین سال‌ها همه قشرها و صنف‌ها فرصت طرح بی‌واسطه مشکلات‌شان با «سید شریف» را داشتند، از جمله رانندگان فعال در پایانه مسافربری تبریز که شهید بدون محافظ و تشریفات در میان‌شان حاضر شد و درددل‌هایشان را شنید.

۹

ملاقات عمومی در حاشیه نمازجمعه

برگزاری دیدارهای مستقیم و رودررو با مردم در حاشیه برگزاری نمازجمعه تبریز، جزو سیره عملی شهید آل‌هاشم بود که او را به چهره‌های محبوب و مردمی در میان مردم استان تبدیل کرده بود.

۱۰

پیگیری مشکلات مردمی

پیگیری مستمر مشکلات مردم، به‌ویژه در مواقع بروز سوانح طبیعی از جمله رویکردهای شهید آل‌هاشم بود. در مواقع بروز سیل یا زلزله این شهید بزرگوار بی‌تکلف در میان مردم حاضر می‌شد و در جریان مشکلات مردم قرار می‌گرفت.